Monday, July 6, 2009

Linkage (3)

ေဆြမ်ိဳးမ်ား၊ ကိုင္းကၽြန္းမွီ ကၽြန္းကိုင္းမွီ ႏွင့္ စိုေသာလက္

ျဖစ္တတ္တဲ့ အေၾကာင္းအရာ တခ်ိဳ႕ပါ။

မ်က္ေစ့ေ႐ွ႕မွာ ျမင္ေတြ႕သိေနရတဲ့ အေၾကာင္းေတြေၾကာင့္ ေရးမိတာ ျဖစ္ေပမယ့္ တဦးတေယာက္၊ တမိသားစု၊ တမ်ိဳးတေဆြကို ရည္ၫႊန္းခ်င္တာ မဟုတ္ပါဘူး။ ေယဘုယ် လူေတြထဲမွာ ျဖစ္တတ္ ေတြးတတ္တာေတြပါပဲ။ ကိုယ္သာ သူတို႔ေနရာမွာဆုိလည္း ဒီလုိပဲ ေတြးမိေကာင္း ေတြးမိႏိုင္ပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ အျပင္လူ အေနနဲ႔ ၾကည့္ေတာ့ ပိုၿပီး ၾကည္ၾကည္လင္လင္ ျမင္ရတာေတြ ႐ွိလာပါတယ္။

တခ်ိဳ႕ ေဆြမ်ိဳးစုေတြဟာ ေသြးခ်င္းပဲ ျဖစ္ျဖစ္၊ ေနရာေဒသပဲ ျဖစ္ျဖစ္ သိပ္လည္း မေ၀းၾကပါဘဲ အပတ္အသတ္ အဆက္အဆံမ႐ွိ ျဖစ္ေနတတ္ၾကတယ္။ ဒီေန႔ေခတ္မွာ ဒါေတြ သိပ္ေတာ့လည္း မဆန္းပါဘူး။ ၿမိဳ႕ျပႀကီးေလ ပိုမ်ားေလ ျဖစ္မွာပါပဲ။ ဒါမ်ိဳး ကိုယ္ေတြထဲမွာလည္း ႐ွိတာပါပဲ။ ေဆြခုႏွစ္ဆက္ မ်ိဳးခုႏွစ္ဆက္ ၾကည့္ရင္ အကုန္ ခ်စ္ၾကည္ စည္းလံုးေလသတည္း ဆုိတာခ်ည္းေတာ့ မျဖစ္ႏိုင္ဘူးေပါ့ေလ။ ေရစက္႐ွိသေ႐ြ႕ပါပဲ။

ခုေရးမိရင္းမွာ စိတ္ထဲ ေ၀ဖန္ခ်င္တာ၊ ကဲ့ရဲ႕ခ်င္တာ၊ ျပဳျပင္ခ်င္တာ တစ္ခုမွ မ႐ွိပါဘူး။
ဒါေပမဲ့ တခ်ိဳ႕ေတြမွာ ႐ွိတတ္ ခံယူတတ္တဲ့ သေဘာထားကိုေတာ့ ဆန္းစစ္ေလ့လာၾကည့္ခ်င္မိတယ္။

တေယာက္က တေယာက္ထက္ ပိုၿပီး ျမင့္မားသြားတဲ့ အေျခအေနမ်ိဳးမွာ ေဆြမ်ိဳးေတြၾကား ျဖစ္တတ္ၾကတဲ့ ကိစၥေတြ (၃) ပိုင္းျမင္မိတယ္။


"သစ္တပင္ထက္ေကာင္းလို႔ ငွက္တစ္ေသာင္းနားတယ္" ဆုိတာ ပထမတစ္မ်ိဳးလို႔ ထားပါေတာ့။
ေနာက္တမ်ိဳးက ျမင့္သြားတဲ့လူက မူမမွန္လို႔ က်န္တဲ့လူေတြနဲ႔ ျပတ္ေတာက္ကုန္တာ။

အဲဒီႏွစ္မ်ိဳးလံုး ဘာမွ မထူးဆန္းပါဘူး။

တတိယတမ်ိဳးက ကိုယ္ ဆန္းစစ္ခ်င္တဲ့ တမ်ိဳးေပါ့။ ဟိုဘက္ ဒီဘက္ ဘာမွ ျပႆနာမ႐ွိဘဲ မျမင့္ဘဲ က်န္ခဲ့တဲ့လူက "မာန" ေၾကာင့္ ဆိုၿပီး သက္သက္မဲ့ အဆက္အဆံ မလုပ္ေတာ့တာမ်ိဳး။
ဒါမ်ိဳးက် ဆန္းတယ္ ထင္မိပါတယ္။ ၿပီးေတာ့ ဒါမ်ိဳးအျဖစ္ေတြက ႐ွိလည္း ႐ွိတယ္၊ ႐ွားလည္း မ႐ွားဘူး။ ေဆြမ်ိဳးခ်င္း ပတ္သတ္ဆက္စပ္မႈမွာ မာနလို႔ ေျပာရင္ ကိုယ့္ဘက္က သူ႔ကို မမွီခ်င္ဘူး ဆုိတဲ့ သေဘာလုိ႔ ကိုယ္ေတာ့ သေဘာေပါက္မိတယ္။

ျပႆနာ တစံုတရာ မ႐ွိဘဲ ဒါမ်ိဳးေတြးၿပီး ျပတ္ေတာက္တယ္ ဆုိတာ ေတာ္ေတာ္ ႏွေမ်ာစရာ ကိစၥလို႔ပဲ ထင္မိတယ္။
မျမင့္တဲ့ သူကသာ ျမင့္တဲ့သူကို မွီလို႔ရမယ္ လုိ႔ ေတြးတာဟာ တကယ္ေတာ့ လမ္းေခ်ာ္ေနသလိုပဲ။ လူ႔အသိုင္းအ၀ိုင္းမွာ သူမွ တတ္ႏိုင္တဲ့ ကိစၥ႐ွိသလို၊ ကိုယ္မွ တတ္ႏိုင္တဲ့ ကိစၥလည္း ႐ွိတာပဲ။ တျခား မၾကည့္ပါနဲ႔။ ဖိနပ္ျပတ္၊ ထီးပ်က္ရင္ေတာင္ ေဈးထဲက ဖိနပ္ျပင္၊ ထီးျပင္တဲ့သူကို မွီခိုရေသးတယ္ မဟုတ္လား။

ဒီေနရာမွာ ပိုက္ဆံေပးခိုင္းတာပဲ လို႔ ေတြးမယ္ဆို ေတြးလုိ႔ရပါေသးတယ္။ ဟုတ္ပါတယ္ေလ။


သို႔ေသာ္ သူတို႔ မ႐ွိ ကိုယ္ဘာသာ လုပ္တတ္တာ မွတ္လုိ႔။ လုပ္တတ္ရင္ေရာ လုပ္ခ်င္လို႔လား။ လုပ္ဖို႔ ကၽြမ္းက်င္မႈနဲ႔ အခ်ိန္ လံုေလာက္လို႔လား။ ကိုယ္ ေျပာခ်င္တဲ့ ကိုင္းကၽြန္းမီွ ကၽြန္းကိုင္းမွီ ဆုိတာ အဲဒါပါ။

ဗမာအမ်ားစုရဲ႕ အေတြးအေခၚဟာ မလြတ္လပ္ဘူး။ အထဲထဲမွာပဲ တ၀ဲ၀ဲလည္ၿပီး ေနတယ္။
မ်က္ေစ့တဆံုးကိုလည္း မၾကည့္ဘူးလိုပဲ။ အဲဒါေၾကာင့္ အထက္မွာ ေျပာခဲ့တဲ့ အေျခအေနမ်ိဳး ျဖစ္လာရင္ ကိုယ္ကပဲ သူ႔ကို မွီရေတာ့မယ္။ အဲလိုေတာ့ မမွီဘူးရယ္လုိ႔ မာနဆုိၿပီး ထြက္လာၾကေတာ့တာပဲ။ တကယ္တမ္း တဖက္ဖက္က အကူအညီလိုၿပီ ဆုိေတာ့မွ ျပန္ပတ္သတ္ဖို႔
က်ေတာ့ တေယာက္ကို တေယာက္ ႐ွိန္ေနျပန္ေရာ။

ရလဒ္က ျပတ္ေတာက္ကုန္တာ။ ဘယ္သူ႔ ဘယ္သူမွ အက်ိဳးမ႐ွိ။ တကယ္ေတာ့ ဘာအက်ိဳးမွ ေမွ်ာ္ကိုးစရာ မလိုပါဘူး။ ဘယ္သူမွ အထီးတည္း ေနမျဖစ္တဲ့ ေလာကမွာ ဘာျပႆနာမွ မ႐ွိဘဲေတာ့ ေသြးသားရင္းခ်ာေတြ ျပတ္ေတာက္စရာ မလိုပါေလ။


ကိုယ့္ အမ်ိဳးထဲမွာ
ကိုယ္ ေတာ္ေတာ္ အားက်မိတဲ့ အေဒၚ၀မ္းကြဲ တေယာက္႐ွိတယ္။ (သေဘာမက်တဲ့ အမ်ိဳးေတြလည္း ႐ွိတယ္။) သူက စီးပြား႐ွာလဲေကာင္း၊ သူ႔ဘက္ ကိုယ့္ဘက္မွ်၊ အမ်ိဳးေတြေပၚဆိုလည္း အာ႐ံုမျပတ္႐ွိတယ္။ စိတ္႐ွိရင္ေတာင္ သူလုိမ်ိဳး လုပ္ဖို႔က ခက္ပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ သူလုပ္ႏိုင္တယ္။

သူနဲ႔ကိုယ့္ၾကားမွာ ကိုယ္ခုထိ မေမ့တဲ့ ကိစၥတစ္ခု ႐ွိပါတယ္။ ကိုယ္ေက်ာင္းၿပီးလုိ႔ အလုပ္၀င္ကာစမွာေပါ့။ အင္ဂ်င္နီယာေတြ အတြက္ အေမရိကားက အလုပ္ အခြင့္အေရး တစ္ခု သူသတင္းရေတာ့
နယ္ကေန ရန္ကုန္ကို တကူးတက ဖုန္းဆက္ခဲ့တာပါ။ ခါတိုင္းလဲ ဖုန္းဆက္ေနက်ပါပဲ။ အဲဒီ တေခါက္ကေတာ့ ကိုယ့္အတြက္ သက္သက္မဲ့ သူဆက္ခဲ့တာေပါ့။

နယ္ကလူ လွမ္းေျပာမွ ကိုယ္လဲ သိေတာ့တယ္။ ဘာမွေတာ့ မဟုတ္ဘူး။ ႀကီးက်ယ္တဲ့ အကူအညီလဲ မဟုတ္ဘူး။ Mechanical ေတြပဲ ေခၚတာမို႔ ေနာက္ဆက္တြဲ ရလဒ္လဲ ဘာမွ မ႐ွိခဲ့ဘူး။ ဒါေပမဲ့ သူ႔အေၾကာင္းေတြးတုိင္း ဒါကို ကိုယ္ အၿမဲ သတိရတယ္။

ကိုယ္ေျပာတဲ့ထဲမွာ ေဆြမ်ိဳးသားခ်င္းေတြရဲ႕ အျပန္အလွန္ ဆက္စပ္ ပတ္သတ္မႈပဲ ပါပါတယ္။ ႀကီးမားတဲ့ အကူအညီ အမွီအခို ဘာမွ မပါပါဘူး။ ေျပာခ်င္တာက ကိုင္းကၽြန္းမွီ ကၽြန္းကိုင္းမွီ ကိစၥပါပဲ။ ဒါေပမဲ့ ေမတၱာမပါရင္ေတာ့ လုပ္လုိ႔ မရဘူး။ အေပၚယံဆုိရင္ သိပ္သိသာတယ္။

ဒီမွာ ေဆြမ်ိဳးေတြ ႐ွိရက္နဲ႔ ျပတ္ေတာက္ေနၾကတာ၊ ပတ္သတ္ ဆက္ဆံ မ႐ွိၾကတာ ေတြ႕ရင္ သူတို႔ေတြ ေရစက္ေတြကို ျဖဳန္းတီးပစ္ေနၾကသလိုပဲ ေတြးမိတယ္။ အျပစ္လဲ မတင္ခ်င္ပါ။ ဒါေပမဲ့ သေဘာထားေတြကိုေတာ့ ေစာေၾကာခ်င္မိတယ္။ ဘယ္အမ်ိဳးမွ အားမကိုးရတာ ေကာင္းပါတယ္။ တကယ္ကို အားကိုးစရာ မလိုဘူး ဆုိရင္ေပါ့။

အမ်ိဳးေတြ ျပတ္ေတာက္ေနလို႔ အမ်ိဳး မဟုတ္တဲ့ လူေတြကို အားကိုးေနရတယ္ ဆိုရင္ေတာ့လည္း ဘာထူးမွာလဲ။


*****
ၿပီးေတာ့ ဟိုေန႔ကတင္ ေတြးမိတာတစ္ခု။
ကိုယ္ အိမ္ကို ေငြလႊဲတဲ့ခါ ေဖေဖတို႔ အေဒၚတို႔ အသိ agent ကေန အၿမဲလႊဲပါတယ္။ သူတို႔ေပးတဲ့ေဈးဟာ သူမ်ားေဈးထက္ အၿမဲနည္းတယ္။ ဒါေပမဲ့ ကိုယ္က အဲဒီကပဲ အၿမဲပို႔ျဖစ္တယ္။


သူငယ္ခ်င္းက ေျပာတယ္။ ဘာျဖစ္လို႔ ပိုမ်ားတဲ့ဆီက မလႊဲတာလဲ တဲ့။ ကိုယ္က ေဖေဖတို႔ မိတ္ေဆြ မို႔လို႔ပါ လို႔ ပဲ ေျဖခဲ့ပါတယ္။ ပိုမ်ားတဲ့ဆီ ေျပာင္းတာ လြယ္လြယ္ေလးပါ။ ဒါေပမဲ့ စိုေသာလက္ မေျခာက္ေစနဲ႔ ဆုိတဲ့ ကိုယ့္ခံယူခ်က္အရ လုပ္ခဲ့တာပါပဲ။ ၿပီးေတာ့ ကိုယ့္ကိုမွ နည္းေပးတာ မဟုတ္ဘူးေလ။ အဲလို ဆိုရင္လဲ တမ်ိဳးေပါ့။

ေငြ ေလးငါးေထာင္ဟာ သူ႔ခ်ည္းသက္သက္ေတာ့ တန္ဖိုး႐ွိခ်င္ ႐ွိမယ္။
မိတ္ေဆြဆိုတဲ့ ပတ္သတ္မႈနဲ႔ ယွဉ္ရင္ေတာ့ ဘာမွ တန္ဖိုးမ႐ွိဘူး။
ေဖေဖတို႔ရဲ႕ မိတ္ေဆြအျဖစ္ကို ကိုယ္ဆက္ထိန္းခ်င္လို႔ အဲဒီမွာပဲ ကိုယ္ပို႔တယ္။
အဲဒီ agent က ကိုယ္ ဒီလာေတာ့ ေလယာဉ္လက္မွတ္ ကိစၥ အစအဆံုး ကူညီခဲ့ပါတယ္။
အလုပ္ရေတာ့လည္း အျပန္ Ticket refund ထုတ္ဖို႔ ကိစၥ ကူညီ ျပန္ပါတယ္။

ကိုယ္က အဲဒါေၾကာင့္ အဲဒီကပဲ မျပတ္ေငြလႊဲတယ္လို႔ ထင္ရင္ေတာ့ မဟုတ္ပါဘူး။
သူတို႔ လုပ္မေပးလဲ ကိုယ့္ဘာသာ လုပ္ႏိုင္တာပဲ။
သူတို႔ ကူညီခဲ့တာကလည္း သူတို႔ဆုိင္ကေန ကိုယ္ ေငြမျပတ္လႊဲလိမ့္မယ္ ဆိုတဲ့ ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္နဲ႔မွ မဟုတ္တာ။ ကိုယ္မလႊဲလဲ သူမ်ားေတြ လႊဲေနမွာပဲ။
ကူညီတယ္ ဆုိတာ...ေဖေဖက သူတို႔မိတ္ေဆြမို႔ ကိုယ့္ကိစၥကို သူတို႔ ၀င္လုပ္ေပးခဲ့ၾကတာပဲ။

ကိုယ္ကလဲ သူတို႔က ကူညီခဲ့တယ္ေလ ဆိုတဲ့ ေႏွာင္ႀကိဳးနဲ႔ မဟုတ္ပါ။
ေလယာဉ္လက္မွတ္ ကိစၥဆိုတာ ဘယ္မွာ လုပ္လုပ္ လုပ္လုိ႔ရပါတယ္။
မိတ္ေဆြေတြရဲ႕ ပတ္သတ္မႈကို ထိန္းသိမ္းခ်င္တဲ့ စိတ္နဲ႔ပါပဲ။
ကိုယ့္အေနနဲ႔ ပိုရတဲ့ ဆိုင္ကေန ေျပာင္းလႊဲလဲ သူတို႔ ဘာျဖစ္မလဲ။ ဘာမွ မျဖစ္ဘူး။
ဒါေပမဲ့ မိတ္ေဆြေတြ ဆုိတဲ့ ပတ္သတ္မႈမွာေတာ့ ျပတ္ေတာက္မႈ တစ္ခု ျဖစ္သြားမွာပဲ။

တဦးနဲ႔ တဦး အျပန္အလွန္ မွီခို ဆက္စပ္ ေက်းဇူးျပဳ ေနၾကတာကို အညမည သေဘာလုိ႔ ဆုိႏိုင္တယ္ မဟုတ္လား။ (မွားရင္ ျပင္ေပးပါ။)

ဗုဒၶဘာသာ၀င္ေတြ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ား ဘုရားစင္ေ႐ွ႕ ေျခေထာက္က်ိန္းေအာင္သာ ထိုင္ခ်င္တာ။ ဘုရားေဟာေတြ ေတြးၾကည့္ဖို႔ေတာ့ အဲဒီ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားဟာ စိတ္မ၀င္စားၾကဘူး။
ဘုရားသေဘာက် ေနဖို႔ဆို ေ၀းေရာ။ (ကိုယ္လဲ ပါပါတယ္။)

မွတ္ခ်က္။ ။ စိုေသာလက္ မေျခာက္ေစနဲ႔ ဆုိတာကို အမ်ားအားျဖင့္ အလႉအတန္းျပဳတဲ့ ကိစၥနဲ႔
ပတ္သတ္ၿပီး အဓိပၸါယ္ဖြင့္ၾကေပမယ့္ - လူတစ္ဦးနဲ႔ တစ္ဦးၾကားမွာ ေကာင္းမြန္တဲ့ ဆက္ဆံေရးကို
ခိုင္က်ည္စြာ ထိန္းသိမ္းထားတယ္ ဆိုတဲ့ အဓိပၸါယ္မ်ိဳးလဲ ၾကားဖူးတဲ့ အတြက္ ဒီေနရာမွာ သံုးထားပါတယ္။

*****
ဟိုတပတ္ကပဲ ထီးကိုင္း ေကာက္သြားလို႔ ထီးျပင္တဲ့ လူေတြ အေၾကာင္း စဉ္းစားမိၿပီး ေရးခ်င္ေနတဲ့ ဒီအေၾကာင္းအရာကို ေရးလိုက္ပါတယ္။

6 comments:

sonata-cantata said...

ဗုဒၶဘာသာ၀င္ေတြ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ား ဘုရားစင္ေ႐ွ႕ ေျခေထာက္က်ိန္းေအာင္သာ ထိုင္ခ်င္တာ။ ဘုရားေဟာေတြ ေတြးၾကည့္ဖို႔ေတာ့ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ား စိတ္မ၀င္စားၾကဘူး။
ဘုရားသေဘာက်ေနဖို႔ဆို ေ၀းေရာ။
(မသီတာလဲ ပါပါတယ္။)

sin dan lar said...

တို႕လည္းပဲ..။

rita said...

လူတစ္ဦးနဲ႔ တစ္ဦးၾကားမွာ ေကာင္းမြန္တဲ့ ဆက္ဆံေရးကို
ခိုင္က်ည္စြာ ထိန္းသိမ္းထားဖို႔,, (စိုေသာလက္ မေျခာက္ေစနဲ႔) ,,,
my dad used to say it ,,,those words make me to miss him
:)

Rita said...

ေအာ္ နာမည္က Rita ပဲလား။ တူေနလို႔။ ကိုယ့္ Rita ကေတာ့ blog ေရးဖို႔ ေပးထားတဲ့ pen name သက္သက္ပါ။

သက္ေဝ said...

ဗုဒၶဘာသာ၀င္ေတြ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ား ဘုရားစင္ေ႐ွ႕ ေျခေထာက္က်ိန္းေအာင္သာ ထိုင္ခ်င္တာ။ ဘုရားေဟာေတြ ေတြးၾကည့္ဖို႔ေတာ့ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ား စိတ္မ၀င္စားၾကဘူး။
ဘုရားသေဘာက်ေနဖို႔ဆို ေ၀းေရာ။

ရီတာေျပာတာ ထိလြန္းတယ္။

ခ်က္ခ်င္းပဲ အရွင္ကုမာရ ရဲ႕ ဗုဒၶ အလိုေတာ္က် က်င့္သံုးေနထိုင္နည္း ဆိုတဲ့ စာအုပ္ကို ေျပးရွာမိတယ္..။ နဲနဲခ်င္းစီေလာက္ေတာ့ ဖတ္လဲဖတ္၊ လိုက္လဲ လိုက္နာႏိုင္ေကာင္းရဲ႕ လို႕ ေအာက္ေမ့ရတာပဲ...။ သတိေပးတာ ေက်းဇူးတင္လိုက္တာ ညီမငယ္ေရ...။

ဇြန္မိုးစက္ said...

ရီတာ့လုိပဲ တုိ႔လည္းခင္မင္မႈနဲ႔ ဆုိင္တစ္ဆုိင္ကပဲ အျမဲလႊဲတယ္။ ေပးတာလည္း တစ္ျခားဆုိင္ေတြနဲ႔ယွဥ္လုိက္ရင္ ၃၊၄က်ပ္ အျမဲကြာေနတယ္။ ဒါေပမဲ့ ေျပာင္းမလႊဲျဖစ္ခဲ့ဘူး။

အခ်င္းခ်င္း အျပန္အလွန္ေက်းဇူးျပဳတာ အညမညပစၥေယာ ဟုတ္ပါတယ္ ရီတာ။