Sunday, January 17, 2010

ဗုဒၶဘာသာ ေမးခြန္းမ်ား

12 Jan 10, 21:17 ၁) akm: မရီတာေရ (ကံ)ဘယ္ႏွစ္မ်ိဳးရွိပါသလဲ။ ေကာင္တာလုပ္ရင္ေကာင္းတာၿဖစ္ပါသလား၊
မေကာင္းတာလုပ္ရင္မေကာင္တာၿဖစ္ပါသလား၊
ေကာင္းတာလဲမလုပ္ဘူးမေကာင္းတာလဲမလုပ္ဘူးအဲ့ဒိလူကိုဘာအၾကိဳးေပမယ္ထင္ပါသလဲ။

12 Jan 10, 21:20
၂) akm: လူတစ္ေရာက္ဟာဘယ္အခ်ိန္မွာဗုဒၶဘာသာစၿဖစ္တာပါလဲ။

12 Jan 10, 21:23
၃) akm: ဘုရားအေလာင္းဥေဒါင္းမင္းဟာ အဘယ္ကဲ့သိုေသာေၾကာင့္ ေနကိုယ္ရွစ္ခိုးကန္ေတာ့ရပါသလဲ။

12 Jan 10, 21:30
၄) akm: ၀တ္ေၾကြးရွိရင္ဘယ္လိုမွလႊဲေရွာင္လိုမရေတာဘူးလား။

***

ဒါ ပိတ္ထားတဲ့ cbox မွာ လာေရးသြားတဲ့ akm ရဲ႕ ေမးခြန္းေတြပါ။
akm ဆိုတဲ့ nick ကို မမကြမ္ ဆီမွာလဲ ေတြ႕ဖူးတယ္လို႔ ထင္ပါတယ္။ တူ မတူ မသိပါ။

cbox ကို blog က ျဖဳတ္လိုက္ၿပီး၊ သြားမၾကည့္ျဖစ္လို႔ ခုမွ တင္လိုက္ပါတယ္။
ကိုယ္သိသေလာက္ ေျဖပါမယ္။ reader ေတြထဲကလည္း သိရင္ ေျဖခ်င္စိတ္႐ွိရင္ ေျဖေပးသြားပါ။

ကိုယ့္အေနနဲ႔ေတာ့ ဘာစာအုပ္ကို ကိုင္လို႔မွ ေျဖတာ မဟုတ္ပါဘူး ဆုိတာ အရင္ ေျပာပါမယ္။
ကိုင္စရာ ဘာစာအုပ္မွ အနားမွာ မ႐ွိပါ။
႐ွိသည့္တုိင္ေအာင္ စာအုပ္ကို ဖတ္ခ်င္စိတ္ မ႐ွိတာ ေတာ္ေတာ္ၾကာေနၿပီ ျဖစ္လို႔ ဖတ္မွာ မဟုတ္ပါဘူး။ ေဗဒင္ ယၾတာ post ရဲ႕ ေနာက္ပိုင္း အန္ကယ္ Bino ပို႔ေပးထားတဲ့ ဘာသာေရးနဲ႔ ဆုိင္တဲ့ ebook တခ်ိဳ႕ေတာင္ ခုထိ မဖတ္ျဖစ္ေသးပါဘူး။

ဒီေတာ့ ခု ေျဖလုိက္တဲ့ အေျဖေတြက ကိုယ္ေလ့လာဖူးသမွ် နဲ႔ ကိုယ္လက္ခံထားတဲ့ အယူအဆေတြသာ ျဖစ္ပါမယ္။ တူ မတူ တိုက္ၾကည့္ၾကတာေပါ့။ မသိတဲ့ အပိုင္းေတြ ႐ွိရင္ မသိဘူး လို႔ ေျပာပါမယ္။

ပြင့္ပြင့္လင္းလင္း ေျပာရရင္ေတာ့ အဲဒီေမးခြန္းေတြဟာ ေမးေလာက္စရာေတြလို႔ မထင္ပါဘူး။
တိတိက်က် ေျပာရရင္ ဟိုတခါ ကို zt ေမးသြားတဲ့ ဝဋ္ေႂကြးကိစၥမ်ိဳးလို ေမးသင့္ေမးထိုက္တဲ့ စိတ္ဝင္စားစရာ ေမးခြန္းမ်ိဳးလို႔ မထင္ပါဘူး။ တခ်ိဳ႕ဟာေတြက မသိလည္းရတဲ့ ကိစၥမ်ိဳးေတြပါ။

***
၁) ကံ ဆုိတာ အလုပ္လို႔ ဖြင့္တဲ့ အဓိပၸါယ္ကို ကိုယ္က ဘဝင္က်စြာ လက္ခံပါတယ္။
ဘာမွ အေသးစိတ္ေနစရာမလုိဘဲ ႏွစ္မ်ိဳး ခြဲရင္ ေကာင္းတဲ့ကံနဲ႔၊ မေကာင္းတဲ့ကံ .. ဆုိေတာ့ (၂) မ်ိဳးေပါ့။

ေကာင္းတာလုပ္ရင္ ေကာင္းတာျဖစ္ၿပီး၊ မေကာင္းတာ လုပ္ရင္ မေကာင္းတာျဖစ္တယ္လို႔ လိုလိုလားလား လက္ခံပါတယ္။ ဘာလို႔ လုိလိုလားလားလက္ခံရသလဲ ဆိုေတာ့ လြတ္လပ္တဲ့ အေတြးအေခၚျဖစ္လုိ႔ပါ။ အဲဒီလုိ လက္ခံလိုက္ျခင္းအားျဖင့္ စိတ္လြတ္လပ္ ေက်နပ္မိလုိ႔ပါ။

ဒါေပမဲ့ ခုေကာင္းတာလုပ္ေနရဲ႕သားနဲ႔ ဘာလို႔ မေကာင္းတာေတြ ျဖစ္ေနရတာလဲ ဆုိတဲ့ ဗုဒၶဘာသာဝင္ မပီသတဲ့ ေမးခြန္းမ်ိဳးကို ဗုဒၶဘာသာဝင္မ်ားကိုယ္တိုင္ ထုတ္တတ္ၾကပါတယ္။ တခ်ိဳ႕ေတြက ကံဆိုတာ မျမင္ရတဲ့ အေၾကာင္းတရားတခုခု၊ တန္ခိုး႐ွင္တေယာက္ေယာက္က ဖန္တီးတဲ့ အရာလို႔ ထင္ျမင္ယူဆ တတ္တာလည္း ေတြ႕ရပါတယ္။

ကိုယ္ခံယူတဲ့ အယူအဆကို ေျပာပါမယ္။
ဗုဒၶဘာသာမွာ သံသရာကို ထည့္မေျပာလို႔ မရပါဘူး။
က်င္လည္ခဲ့ဖူးတဲ့ ဘဝေတြကို ထည့္မတြက္လို႔ မရပါဘူး။
ဒီေတာ့ ခုေကာင္းတာလုပ္ ခုေကာင္းတာျဖစ္ဆုိတဲ့ ခုေရတြင္းတူး ခုေရၾကည္ေသာက္ အယူအဆနဲ႔ ခ်ိန္ထိုး ေတြးေခၚ တန္ဖိုးျဖတ္လို႔ မရပါဘူး။ ခုေကာင္းတာလုပ္ေပမယ့္ အဲဒီ ကံအေကာင္းက အက်ိဳးမေပးေသးဘဲ၊ အရင္ဘဝအဆက္ဆက္က မေကာင္းတဲ့ကံက လာအက်ိဳးေပးရင္ တရားနာၿပီး ဘာဝနာေတြပြား ပီတိျဖစ္ၿပီးလာေပမယ့္ ကားတိုက္ခံရခ်င္လည္း ခံရမွာပဲ။

ဒီလိုပဲ မဟုတ္တာမမွန္တာေတြလုပ္ၿပီး ေလာကီစည္းစိမ္အျပည့္နဲ႔ စံစားေနရတဲ့လူေတြလည္း ႐ွာစရာမလိုဘဲေတာင္ ေတြ႕ႏိုင္ပါတယ္။ ဘုရား႐ွင္ ပါရမီျဖည့္စဉ္ ဘဝေတြမွာ ေဒဝဒတ္အေလာင္းဟာ ဘုရားေလာင္းထက္ ေလာကီစည္းစိမ္အားျဖင့္ သာလြန္တဲ့ ေနရာေတြမွာ ႐ွိေနတတ္ပါတယ္။

ေနာက္တခုက ေကာင္းတာလည္း မလုပ္ဘူး။ မေကာင္းတာလည္း မလုပ္ဘူး။ ဆိုတာ...
တခုျပန္ေမးခ်င္ပါတယ္။ အဲဒီလူ ကိုမာ ဝင္ေနတာလား???
အဲဒါဆိုရင္ေတာ့ ျဖစ္ေကာင္းျဖစ္ႏိုင္တယ္။ (ျဖစ္ေကာင္းျဖစ္ႏိုင္တယ္လို႔သာ ေျပာႏုိင္ေသးတယ္ေနာ္။ သူ႕စိတ္(နာမ္)ဟာ ေသမေနေတာ့ ေကာင္းျခင္း ဆုိးျခင္းက အဲဒီ စိတ္မွာ ျဖစ္ေနႏိုင္ေသးတာ။)

ကိုယ့္အယူအဆအရကေတာ့ အဲဒါ out of the question ပဲ။
ေကာင္းတာလဲ မလုပ္ မေကာင္းတာလဲ မလုပ္ဆုိတာ လူ႕ဘံုမွာေတာ့ မျဖစ္ႏိုင္ဘူး။
နာမ္ပဲ႐ွိတဲ့ဘံု၊ ႐ုပ္ပဲ႐ွိတဲ့ဘံုေတြမွာေတာ့ ကိုယ္မသိဘူး။
သိတဲ့လူ ႐ွိရင္ ဒီမွာ လာေျဖေပးပါလိမ့္မယ္။ အဲဒါကို ေစာင့္လုိက္ပါ။

(ေနာက္တခု ျဖစ္ႏိုင္ေခ်က ေမးသူ အေနနဲ႔ ေမးခြန္းကို ေသေသခ်ာခ်ာ ႐ွင္းေအာင္ေရးမထားေပမယ့္ ေမးခ်င္တာက ကံ မဟုတ္ဘဲ အဲဒီကံ ရဲ႕ အက်ိဳးေပးပံု ျဖစ္ေနႏိုင္ပါေသးတယ္။

ပါဠိလိုေတြေတာ့ ကိုယ္စိတ္မပါလုိ႔ ျပန္မ႐ွာေတာ့ပါဘူး။
မွတ္မိသေလာက္ ေျဖေပးပါမယ္။
၁) ခ်က္ခ်င္း အက်ိဳးေပးတဲ့ကံ
၂) ေနာက္တဘဝမွာ ေပးတဲ့ကံ
၃) ဘဝေပါင္းမ်ားစြာ ျခားၿပီးမွ ေပးတဲ့ကံ
၄) လံုးဝကို အလဟႆ ျဖစ္သြားတဲ့ကံ (အေဟာသိကံ ေခၚတာေပါ့) လုိ႔ ႐ွိပါတယ္တဲ့။ (လိုရင္လည္း လိုေနလိမ့္ဦးမယ္။ မေသခ်ာေသးဘူး။ ေသခ်ာေအာင္ လုပ္ဖို႔လည္း ႐ွာရမွာပ်င္းတာနဲ႔။ အြန္လိုင္း လြယ္လြယ္ သံုးႏိုင္တဲ့ ဆီက ဆုိရင္ေတာ့ ႐ွာၾကည့္ပါ။ ေတြ႕မွာပါ)

ကိုယ့္ အယူအဆအရေတာ့ အဲဒါဟာ စိတ္ဝင္စားစရာ တယ္ေကာင္းတယ္ မထင္ဘူး။
ဘယ္ကံက ဘယ္ဘဝမွာ ျပဳခဲ့လို႔ ဘယ္အက်ိဳးဟာ ဘယ္ကလာတယ္ဆုိတာ သိႏိုင္တာလည္း မဟုတ္တဲ့ အတူတူေတာ့ ကိုယ္လုပ္စရာ ႐ွိတာကိုသာ လုပ္ေန႐ံုပါပဲ။
ကိုယ့္တာဝန္ဟာ ေကာင္းတာျပဳဖို႔လုိ႔ ယံုၾကည္ရင္ ေကာင္းတာပဲ အတတ္ႏိုင္ဆံုး ျပဳေန႐ံုပဲေပါ့။

သို႔ေသာ္ ေရးေနရင္းနဲ႔ ဂ်ဴလီ post ကို သတိရမိျပန္ေသးတယ္။
အိမ္ေထာင္ေရး ေဖာက္ျပန္တဲ့ မိန္းမကို ကံငါးပါးထဲက တပါး မထိန္းႏိုင္လို႔ အျပစ္ဝိုင္းတင္ရမယ္။ ခြင့္လႊတ္စရာ မလုိဘူးလုိ႔ ဆံုးျဖတ္ၾကမယ္ ဆိုတဲ့ ဗုဒၶဘာသာဝင္ေတြ။
အဲဒီမိန္းမဟာ ဘုရား မႀကိဳက္၊ လူ႕အသိုင္းအဝိုင္းက မႀကိဳက္တာ လုပ္တာ မွန္တယ္။
သို႔ေသာ္ သူ႕အျပစ္နဲ႔သူ သူ႕ဘာသာခံရေလမယ့္ လူတစ္ေယာက္ကို အျပစ္သာတင္မယ္ ဆုိတာကေရာ ဘုရားႀကိဳက္မယ့္ ကိစၥလားလို႔ ေစာေၾကာခ်င္မိပါေသးတယ္။

ဘဝ အဆက္ဆက္ကို လက္ခံတဲ့ ဗုဒၶဘာသာဝင္ေတြ အေနနဲ႔ ဘယ္ဘဝက ဝဋ္ေႂကြးကို ဘယ္လုိပံုစံနဲ႔ ဆပ္ရမယ္ဆိုတာ မေသခ်ာဘဲ ဒီဘဝမွာ ကိုယ္ဒါမ်ိဳး မလုပ္မိ႐ံုနဲ႔ မာန္တက္ေနဖို႔ေတာ့ မေကာင္းဘူး ထင္မိတယ္။ သံသရာဟာ ေ႐ွ႕မွာ အမ်ားႀကီး က်န္ေသးတယ္။ သံသရာထိ မလိုက္နဲ႔ဦး။ မေသမခ်င္းေတာင္မွ ဘာျဖစ္ဦးမလဲ မက်ိန္းေသေသးဘူး။)

***
၂) ဘယ္လုိ ဗုဒၶဘာသာမ်ိဳးကို ေျပာတာပါလဲ။ မိ႐ိုးဖလာ လား။ စစ္စစ္လား။ မိ႐ိုးဖလာ ဆုိရင္ေတာ့ ဗုဒၶဘာသာ မိဘက ေမြးလိုက္ၿပီ ဆုိတာနဲ႔ ျဖစ္မွာပဲေပါ့။ စစ္စစ္ ဆုိရင္ေကာ... ဒီမွာေတာ့ ဘယ္အထိ စစ္တာကို ေျပာမွာလဲ ဆုိတာ လုိလာပါၿပီ။
ကိုယ့္ကို တိုင္းတာခိုင္းရင္ေတာ့ အဲဒီကိစၥအတြက္ မဂၢင္ ၈ ပါးနဲ႔ တိုင္းပါမယ္။ကိုယ္နားလည္ထားတာကေတာ့ မဂၢင္ ၈ ပါးဟာ ေလာကုတၱရာအတြက္တင္ မဟုတ္ဘဲ ေလာကီအတြက္ပါ ကိစၥၿပီးေစတယ္ ဆိုတယ္။ ဒါေတာင္မွ ယံုမွားသံသယ ကိစၥကို တိုင္းတာလို႔ ရမယ္ မထင္ေသးဘူး။ ဒါေပမဲ့ ဒါနဲ႔တင္ လံုေလာက္ပါၿပီ။ ကၽြဲကူးရင္ ေရပါလာမွာပါပဲ။

ယံုမွားသံသယ ဆုိတာဟာလဲ အနိမ့္ဆံုး ေသာတပန္ (ဒိ႒ိနဲ႔ ဝိစိကိစၦာ ကင္းၿပီးသူ) ျဖစ္မွ ပယ္ၿပီးတယ္ ဆုိပါတယ္။

(Update: ဒီအခ်က္တစ္ခုတည္းနဲ႔တင္ ကိုယ္သည္ ယံုမွားသံသယ ကင္းၿပီးသူ မဟုတ္တာ အထင္အ႐ွား ေတြ႕ႏိုင္ပါတယ္)

ဒီေမးခြန္းဟာ ေျဖဖို႔တန္ေလာက္ေအာင္ တိတိက်က် ေမးထားတယ္လို႔ ကိုယ္ မထင္မိဘူး။

***
၃) ဒါကိုေတာ့ ကိုယ္ဖတ္ဖူးခဲ့သလား၊ မဖတ္ဖူးခဲ့သလား ဆုိတာေတာင္ မမွတ္မိေတာ့ပါဘူး။
ဥေဒါင္းမင္းဟာ ေနကို႐ွိခိုးတယ္လို႔သာ ဖတ္ခဲ့ရတာ ျဖစ္ႏိုင္ၿပီး အေၾကာင္းျပခ်က္ ပါ မပါ မေသခ်ာေတာ့ပါဘူး။ ခု ျပန္စဉ္းစားမိေတာ့ ဥေဒါင္းမင္း မို႔လို႔ ျဖစ္မွာေပါ့လို႔ ေတြးေနမိပါတယ္။ အေလာင္းေတာ္ ဘဝ ျဖစ္ပါတယ္။ ရင့္က်က္တဲ့ အေလာင္းေတာ္ ဘဝလို႔ေတာင္ မထင္မိပါဘူး။

ေနာက္တခုက ဒါက မသိလည္း ဘာမွ မျဖစ္ေလာက္ဘူးလို႔ ယူဆပါတယ္။
သိလည္း ဘာမွ ထူး မထင္ဘူး။ ျမတ္စြာဘုရားသာ ႐ွိရင္လည္း သက္မဲ့ေတြကို ႐ွိခိုးဖို႔ တိုက္တြန္းလိမ့္မယ္ ကိုယ္မထင္ပါဘူး။ ဒီေတာ့ ဒီေမးခြန္းကိုလည္း သိသူရွိရင္ ေျဖေပးသြားႏိုင္ပါတယ္။

Update:
“ဥေဒါင္းမင္း မို႔လို႔ ျဖစ္မွာေပါ့... ” ဆိုတဲ့ အေျဖက မဆိုးပါဘူး။ ဥေဒါင္းမင္းက ေနကိုရွိခိုးတယ္ဆိုေပမယ့္ ... ေမာရသုတ္ပရိတ္ကို ဆက္ဖတ္ရင္ ... “နမတၳဳ ဗုဒၶါနံ နမတၳဳ ေဗာဓိယာ နေမာ ၀ိမုတၱာနံ ... ” စသျဖင့္ ဗုဒၶ, ေဗာဓိဉာဏ္, ေတြကို ရွိခိုးထားတာ ေတြ႔ႏိုင္ပါတယ္။ ဒီဇာတ္ထဲက Symbolism ေတြအေနနဲ႔ “ေနမင္း နဲ႔ ဗုဒၶ”, ေက်ာ့ကြင္းမွ လြတ္ျခင္းနဲ႔ ကိေလသာမွ လြတ္ေျမာက္ျခင္းေတြကို ႏိုင္းယွဥ္ ၾကည့္ႏိုင္ပါတယ္။

(ကိုဧရာ)


***
ဝဋ္ေႂကြး႐ွိရင္ ဘယ္လိုမွ ေ႐ွာင္လြဲလုိ႔ မရေတာ့ဘူးလား။


အဲဒီ ေမးခြန္းမ်ိဳးကိုေတာ့ ႀကိဳဆုိပါတယ္ I do appreciate ပါ။

အဂၢသာဝကထဲမွာ ႐ွင္သာရိပုတၱရာက ပညာအရာမွာ ဧတဒဂ္ ျဖစ္ၿပီး၊ ႐ွင္မဟာေမာဂၢလန္ဟာ တန္ခိုးအရာမွာ ဧတဒဂ္ ျဖစ္ပါတယ္ ဆုိတာေတာ့ ဗုဒၶဘာသာဝင္ေတြ အားလံုး သိၿပီးႏိုင္ေကာင္းပါတယ္။ ဧတဒဂ္ဘြဲ႕ခံတယ္ ဆုိတာ ဘုရားၿပီးရင္ အဲဒီသက္ဆုိင္ရာ ဧတဒဂ္နဲ႔ ပတ္သတ္လုိ႔ သူအသာလြန္ဆံုး ဆိုတယ္။ ဒါေပမဲ့ ႐ွင္မဟာေမာဂၢလန္ကိုယ္ေတာ္တိုင္ ဘဝေဟာင္းက ဝဋ္ေႂကြးကို ခုိးသား ၅ဝဝ ဆီမွာ ဆပ္ခဲ့ရတယ္ ဆိုတယ္။ ဘဝေဟာင္းတုန္းက မိအိုဖအိုေတြကို ေတာထဲကို စြန္႔ပစ္ဖို႔ ေခၚသြားၿပီး၊ ခိုးသားေတြလာၿပီဆိုၿပီး လွည့္စားလို႔ ႐ိုက္ႏွက္ခဲ့တဲ့ ဝဋ္ေႂကြးလုိ႔ ဆုိတယ္။ ဒါပါပဲ။

ဒါျဖင့္ လူ ၁ဝဝဝ ကို သတ္ လက္ၫႇဳိးျဖတ္ခဲ့တဲ့ အဂၤုလိမာလက်ေတာ့ေရာ လို႔ အစြန္းထြက္လို႔ ေမးစရာ ႐ွိပါတယ္။ အဲဒါက ႐ိုး႐ိုးပါဏာတိပါတာကံသာ ျဖစ္လုိ႔ သူရဟႏၱာျဖစ္ၿပီးေတာ့ အေဟာသိကံ ျဖစ္သြားတာလို႔ ယူဆရပါတယ္။ ဒါေတာင္ ကိုယ့္အယူကေတာ့ လံုးလံုးလ်ားလ်ား အေဟာသိကံတယ္ မထင္ပါဘူး။

ကိုယ္ဝန္ေဆာင္ အမ်ိဳးသမီးကို သစၥာဆုိလို႔ မခ်မ္းသာေစမခ်င္း လူအမ်ားရဲ႕ ၾကည္ညိဳမႈကို သူ မရခဲ့ဘူး။ ဆိုးသြမ္းသတ္ျဖတ္ခဲ့တဲ့သူ အျဖစ္ လူအမ်ား ၿငိဳျငင္တာကို ခံခဲ့ရေသးတာပါပဲ။

လူသတ္ေနတဲ့ အခ်ိန္မွာေတာ့ ဆိုဖြယ္ရာ မ႐ွိၿပီ။ ျပည့္႐ွင္မင္းကေတာင္ ဝရမ္းထုတ္တယ္ မဟုတ္လား။ ကိုယ့္အယူအဆကေတာ့ ဆုႀကီးပန္ပင္ျဖစ္ေသာ္ညားလဲ အကုသိုလ္အလုပ္ လုပ္ေနခ်ိန္မွာ လူဆိုးလို႔ သတ္မွတ္ၿပီး၊ လူအမ်ားရဲ႕ အသက္စည္းစိမ္အလို႔ငွာ ဖမ္းမိန္႔ေပးတဲ့ ဘုရင္မွာ အကုသိုလ္ မက်ႏိုင္ဘူး။ (ဤကား စကားခ်ပ္)

ထို႔အတူပါပဲ။ အဇာတသတ္မွာလဲ ဖခင္ကိုသတ္တဲ့ကံေၾကာင့္ သူဘာေတြပဲ လုပ္လုပ္၊ သာသနာကို ဘယ္ေလာက္ေတာင္ ၾကည္ညိဳလဲ မဂ္ရ ဖိုလ္ရမယ့္ လမ္းေၾကာင္းကို ဘယ္လုိမွ မေရာက္ေတာ့ပါဘူး။ တကယ္ေတာ့ သူဟာ အဲဒီ ကံကိုသာ မက်ဴးလြန္ခဲ့ရင္ အဲဒီ ဘဝမွာတင္ ကၽြတ္တမ္းဝင္ႏိုင္တဲ့သူ လုိ႔ ဆိုပါတယ္။ ကံဟာ ကိုယ္တိုင္ ေ႐ြးခ်ယ္ႏိုင္တဲ့ ကိုယ္ပိုင္တဲ့ ဥစၥာလို႔ ထင္႐ွားေစတဲ့ အခ်က္ျဖစ္ပါတယ္။

***
ေမးခြန္းေတြ အတြက္ ေက်းဇူးတင္ပါတယ္။

***

8 comments:

Nge Naing said...

Yita ေရ လာဖတ္သြားပါတယ္။ ေျဖေပးထားတာေလးေတြ သိပ္ကို ေကာင္းပါတယ္။ ေခတ္ပညာတတ္ အေတာ္မ်ားမ်ားက ကံကံ၏အက်ိဳးနဲ႔ ပတ္သက္ရင္ လက္ရွိဘ၀မွာ ရွိေနတဲ့ ကံအက်ိဳးကိုပဲ ယံုၾကည္ၾကၿပီး ေရွ႔ဘ၀၊ ေနာက္ဘ၀နဲ႔ ဆိုင္တဲ့ ပဋိစၥသမုပၸဋ္ သံသရာစက္၀ိုင္းကို လက္မခံၾကဘူး။ ဘာသာေရးအေပၚ ယံုၾကည္မႈ နားနည္းလာၾကတဲ့ အခုလို သိပၸံထြန္းကားတဲ့ေခတ္မွာ ဘာသာေရးနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး အေလးအနက္ရွိတဲ့ လူငယ္ေတြကို ေတြ႔ရတိုင္း ၀မ္းသာပီတိ ျဖစ္ရပါတယ္။

Bino said...

Thanks for posting.

BINO

SHWE ZIN U said...

မရီတာ ေရ

စာေတြဖတ္သြားပါတယ္ ေနာက္မွေမးစရာေတြ လာေမးမယ္ေနာ္ ေက်းဇူးပါ

ရႊန္းလဲ့ said...

ထိထိမိမိ ျပတ္ျပတ္သားသားရွိတဲ့အေျဖေလးေတြအတြက္ေရာ ထပ္ရလိုက္တဲ ့ဗပာုသုတေတြအတြက္ေရာ ေက်းဇူးပါအစ္မ။

little brook said...

ကြ်န္ေတာ္ေတာ့ ဗုဒၶဘာသာစစ္စစ္ ခုထိမျဖစ္ေသးဘူးထင္တာပဲ ကိုယ္မလုပ္ႏိုင္တာ ကိုယ္လိုက္မမွွီတာရွိရင္ ျဖဳတ္ထည့္လိုက္တာပဲ ဥပမာ.. ေနာက္ဘ၀ ေရွ႔ဘ၀မ်ိဳး.. မသိ၊ ဘုရားဆိုလည္း သူ႔ေနာက္ဘ၀ေတြ ထည့္ေတြးမေနဘူး.. သူေမြးတယ္ သူအမွန္တရားကို ရွာတယ္ ေတြ႔တယ္ ေဟာေျပာတယ္ သူေသတယ္.. သူဟာၾကီးျမတ္တဲ့ တုႏိႈင္းမမွီတဲ့လူသားတစ္ေယာက္ ... ဒါပဲသိတယ္ သူေဟာေျပာသြန္သင္တာေတြကို အကုန္လည္းလိုက္မလုပ္ႏိုင္ဘူး ... အဲ တစ္ခုေတာ့ရွိတယ္ မင္းဘယ္ဘာသာ၀င္မလဲဆိုရင္ေတာ့ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ပဲ ျဖစ္ခ်င္တယ္ ဘယ္ေတာ့မဆို အစြဲကင္းရမယ္ဆို ဘာသာစြဲေကာ ကင္းလို႔မရဘူးလားလို႔ တစ္ခါတစ္ခါေတြးမိသား ...

mgwaimintun said...

မရီတာဖတ္သြားတယ္.စာေတြနဲ႕လုံးပန္းေနရလုိ႕ေသခ်ာမဖတ္ရေသးဘူး။ အားတဲ့အခ်ိန္မွေသခ်ာဖတ္မယ္. ကံနဲ႕ပတ္သက္ပီ ျမန္မာလူမ်ဳိးဗုဒ္ဓဘာသာဝင္ေတြ ၊ျမန္မာတင္မဟုတ္ဘူး ကံသီအုိရီကုိနားလည္ခ်င္တဲ့ ဗုဒ္ဓဘာဝင္သင္ေတြေကာ၊ေလ့လာဆဲသူေတြ ကံကုိေကာင္းေကာင္းနားမလည္ၾကပါဘူူး ထင္မိပါတယ္. အင္ဒါကလဲသူတို႕အျပစ္မဟုတ္ဘူးေလ။ စာေပရအ ရဆုိရင္ေတာ့ ကံကုိဘုရားမွတစ္ပါးအျပည့္အစုံနား မလည္ႏုိင္ပါတဲ့. ဦးဇင္းတုိ႕ သာမန္ေတြစဥ္း စားမယ္ဆို ရင္ရူးသြားႏုိင္သတဲ့.
ဒီကဆရာ တစ္ေယာက္မွတ္ခ်က္ေပးတကာက philosophically အရဆုိရင္ လက္မခံႏုိင္စ ရာဘဲတဲ့။ ဦးဇင္းဒီေယာက္ေတာ့ အိန္ဒိယ နဲ႕ အေနာက္ႏုိင္ငံ ကေရးတဲ့ဗုဒ္ဓဘာသာစာအုပ္ေတြအ ေတာ္မ်ားမ်ားကုိ ဖတ္ျဖစ္ပါတယ္. ျဖတ္ျဖစ္တာ ကလည္း သူတုိ႕ ဗုဒ္ဓဘာသာကုိဘယ္လုိသ ေဘာထားသလဲ ဆုိတာသိခ်င္လုိ႕ပါ။ ဒါေပမဲ့ သူတို႕ဟာ ပါဠိစာေပကုိ တုိက္ရုိက္မၾကည့္ႏုိင္ဘဲ secondary sources ေလာက္သာ ၾကည့္ပီ စာေပလြတ္လပ္ခြင့္ကုိ အလြဲသုံးစာမ်ားလုပ္ေနၾကေရာ့လားလုိ႕ထင္မိတယ္။ ဆက္ေတြးမိတာက critical thinking ကုိႀကဳိက္လွပါဘိဆုိတဲ့ လူေတြမ်ား ဖတ္မိရင္--------ဥပမားအားျဖင့္ သူတုိ႕ကံနဲ႕ ပတ္သက္ပီဘယ္လုိေရးသလဲဆုိရင္ ဗုဒ္ဓဘာသာဝင္ေတြဟာ ကံကုိ God လုိအရာရာကုိဖန္ဆင္းသူလုိ႕ယုံၾကည္ပါသတဲ့. ဒါဟာ God နဲ႕ကံအတူတူေျပာတာပါ. (ဘုရားရွင္က နိယာမတရားေလးပါးကုိေျပာပီးသားပါ)
တခ်ဳိ႕က ကံဆုိတာဘာမွမဟုတ္ပါဘူူးျဗမ္မဏဝါဒ ရဲ႕သေဘာတရားတစ္ခုပါတဲ့၊ ဒီထက္မကနားမလည္ ္ဘဲ ပက္ပက္စက္စက္ေျပာထားတဲ့စာအုပ္ ေတြရွိပါတယ္. ဗုဒ္ဓဘာသာအရ ကံဆုိတာတကယ္ပင္ေလးနက္ပါတယ္. မဟာကမ္မဝိဘင္ဂသုတ္.စူဠကမ္မဝိဘင္သုတ္၊အ႒သာလိနီအ႒ကထာမိလိန္ဒပဥွာ စသည့္စသည့္က်မ္း ေတြမွာ ကံအေၾကာင္းေတြကုိဘုရားက ေသခ်ာေဟာပီးသားပါ. ေနာက္ပီဦးဇင္းေမးခ်င္တာတစ္ခုရွိပါတယ္.scientifically နည္းက်ရင္ ေခတ္ပညာတတ္ေတြက လက္မခံဘူးတဲ့။ scientifically နည္းက်က်ဆုိတာဘာကုိေျပာတာပါလဲ။ Scientifically နည္းက်က်မဟုတ္ဘူး ဆုိသူေတြ စတီဖင္ေဟာ္ကင္ အုိင္စတုိင္တုိ႕ရဲ႕ determinism and indeterminism စသည္ေတြကိုေသခ်ာ ေလ့လာဘူးပါသလား၊ ဘာပဲျဖစ္ျဖစ္ မရီတာေျဖသြား တာကုိသေဘာ က်ပါတယ္.သေဘာက်တယ္ဆုိတာက ေျဖပုံေျဖနည္းထက္ ဘယ္လုိေမးရင္ဘယ္လုိ ေျဖမယ္ဆုိတဲ့ယုံၾကည္ခ်က္ရွိရွိနဲ႕ေျဖသြားတာကုိပါ၊ ေျဖသြားတဲ့အထဲမွာ သေဘာမက်တာ ေတြလည္းရွိပါတယ္. ဒါကလည္းပါဠိစာေပကုိ မေလ့လာဘူးတဲ့သူဆုိေတာ့ခြင့္လြတ္လုိ႕ရပါတယ္.
ဥပမာ ကံေလးမ်ဳိးေဖာ္ျပပီ ကုိယ့္အယူဆအရကေတာ့ စိတ္ဝင္စားစရာမေကာင္း ဘူးဆုိတဲ့ေနရာပါ. အမွန္ကအင္မတန္စိတ္ဝင္စား စရာေကာင္းပါတယ္ ဘုရားေဟာတဲ့ဝီထိအစဥ္နဲ႕ ေဇာေတြကုိနားလည္မယ္ဆုိရင္ေပါ့။ ဒါကလည္းကုိယ့္အယူဆလုိ႕ေျပာတဲ့အတြက္မွားတယ္လုိ႕ေျပာလုိ႕မရပါဘူး. ဦးဇင္းရဲ႕ကြန္မန္႕က မရီတာပုိစ္တစ္ခုလုံးရဲ႕တစ္စိတ္တေဒသသာျဖစ္ပါတယ္. ဒါ့ေၾကာင့္ေရးထားတဲ့ပုိစ္နဲ႕အာေဘာ္လြဲေခ်ာ္ခဲ့ေသာ္လည္းေကာင္း မွားယြင္းခဲ့ေသာ္လည္းေကာင္း ခြင့္လြတ္ပါ.
အရွင္ဝိသုတ

Rita said...

Ref: (မင္းဘယ္ဘာသာ၀င္မလဲဆိုရင္ေတာ့ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ပဲ ျဖစ္ခ်င္တယ္ ဘယ္ေတာ့မဆို အစြဲကင္းရမယ္ဆို ဘာသာစြဲေကာ ကင္းလို႔မရဘူးလားလို႔ တစ္ခါတစ္ခါေတြးမိသား)

Little Brook, ကိုယ့္ director တေယာက္ေျပာဖူးတာ ႐ွိတယ္။ အဲဒါကို ေဗဒင္၊ ယၾတာ post မွာလဲ ထည့္ေရးဖူးတယ္။

"ဘာသာေတြ အမ်ိဳးမ်ိဳး ႐ွိလို႔ ဗုဒၶဘာသာ လို႔ အမည္တပ္ထားေပမဲ့ ဗုဒၶဘာသာဆိုတာဟာ သဘာဝတရားကို ျပဆိုထားတာ ျဖစ္တယ္" တဲ့။

အဲဒီစကားကို ေလးေလးနက္နက္ ေတြးၾကည့္ရင္၊ ယံုၾကည္လက္ခံႏိုင္ရင္ ဗုဒၶဘာသာတရားေတာ္နဲ႔ အညီ လက္ခံေနထိုင္က်င့္သံုးေနတဲ့သူေတြ (ဗုဒၶဘာသာဝင္ စစ္စစ္ေတြ) ဟာ ထူေထာင္ထားတဲ့ ဘာသာတရားတစ္ခုရဲ႕ အစြဲေအာက္မွာ ေနေနၾကတဲ့လူေတြ မဟုတ္ဘူး ဆုိတာ ျမင္လာလိမ့္မယ္။ ဗုဒၶဘာသာဝင္လုိ႔ အမည္ခံတယ္ ဆုိတာဟာ တံဆိပ္တခုခုကပ္လုိက္သလုိ၊ ကိုယ့္ကိုယ္ကိုယ္ စည္းဝိုင္းထဲသြင္း ေဘာင္ခတ္လိုက္သလို မဟုတ္ဘူး ဆုိတာကို လက္ခံလာလိမ့္မယ္။

ဘုရားေဟာတဲ့ တရား အက်ိဳးအေၾကာင္းေတြဟာ ဘုရားကိုယ္ေတာ္တိုင္ သတ္မွတ္ထိန္းခ်ဳပ္ဖန္တီးထားတဲ့ အရာေတြ၊ ထူေထာင္ခဲ့တဲ့သေဘာတရားေတြ မဟုတ္ဘူး။ သဘာဝရဲ႕ အမွန္တရားကို ျပဆိုခဲ့တာ ျဖစ္တယ္ လို႔ ကိုယ္ကေတာ့ လက္ခံထားတယ္။

သဘာဝဓမၼေတြခ်ည္းပဲ။
"ယံုၾကည္တဲ့လူ အတြက္သာလွ်င္ မွန္ကန္ႏိုင္တဲ့တရား မဟုတ္ဘူး။"

ဆုိေတာ့ ဗုဒၶဘာသာဝင္စစ္စစ္ျဖစ္ၿပီတဲ့ ဆုိရင္၊ အစြဲအားလံုးက ကင္းလြတ္သူ ျဖစ္ႏိုင္တယ္ လို႔ ယံုၾကည္လက္ခံမိပါတယ္။

Sonata Cantata said...

“ဥေဒါင္းမင္း မို႔လို႔ ျဖစ္မွာေပါ့... ” ဆိုတဲ့ အေျဖက မဆိုးပါဘူး။ ဥေဒါင္းမင္းက ေနကိုရွိခိုးတယ္ဆိုေပမယ့္ ... ေမာရသုတ္ပရိတ္ကို ဆက္ဖတ္ရင္ ... “နမတၳဳ ဗုဒၶါနံ နမတၳဳ ေဗာဓိယာ နေမာ ၀ိမုတၱာနံ ... ” စသျဖင့္ ဗုဒၶ, ေဗာဓိဉာဏ္, ေတြကို ရွိခိုးထားတာ ေတြ႔ႏိုင္ပါတယ္။ ဒီဇာတ္ထဲက Symbolism ေတြအေနနဲ႔ “ေနမင္း နဲ႔ ဗုဒၶ”, ေက်ာ့ကြင္းမွ လြတ္ျခင္းနဲ႔ ကိေလသာမွ လြတ္ေျမာက္ျခင္းေတြကို ႏိုင္းယွဥ္ ၾကည့္ႏိုင္ပါတယ္။

ဧရာ